Rozwój niemowlaka - ważne strony.

Wciąż pamiętam emocje które mną targały gdy zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z odrobiną niejasności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- tysiące pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za specjalistów. Pytasz położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że jedni to myją regularnie, inni co parę dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i ile- to mówi, że przeróżnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla świeżych rodziców niesłychanie ważne jest zdawać sobie sprawę jak rozwija się maluch, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów wiedza musi być bardziej dostępna.
Miej na względzie jednak, że informacja pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i na ogół włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną umiejętność. Pamiętajcie też, iż gdy wasz bobas jest wcześniakiem to wypada należycie wskazać odpowiedni miesiąc rozwoju.
Umiejętności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-niemowle jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem jaki można dostrzec jest to, że główka skręcona jest ciągle w jakąś stronę, czy jedno ucho jest ciągle bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-bobas zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja gdy dziecko nie obraca główki w jedną stronę - jeżeli podczas zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem maluch nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być kompletnie inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach ujrzysz, że jeszcze poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia zdaje się być dla niego niejednokrotnie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy tylko jedną ręką, bądź też 1 ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne coraz częściej unoszone są do góry, na początku maluch rozpoczyna dotykać kolan, a później stóp. Dziecko uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas stymuluje, usprawnia i trenuje mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i usiłować przyciągać stopy do buzi. Powinno się zaakcentować, iż niedostatek aktywności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć sporo złych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko wykonuje to w inny sposób- i co z tego ?
Niekiedy słyszę od znajomych, że ich noworodek przeprowadza daną czynność inaczej aniżeli wszystkie maluchy - czy to coś złego ? A więc trzeba się zastanowić po co robi to odmiennie ? Bo jeżeli dziecko ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Gdy maluch w momencie pełzania korzysta z jednej nogi, a drugą ciągnie- to prawdopodobnie część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma poprawnego napięcia. W wypadku gdy to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu ręka, czy nogą do mózgu malucha - a konkretnie do kory ruchowej- biegnie sygnał, iż owy ruch nastąpił. Wobec tego „prawidłowy” rozwój ruchowy przynosi też poprawny progres mózgu malucha.
Kto powinien być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć ludzi, a jedynie w zamysle zwiększenia świadomości rodziców ! https://redirect.qxa.pl/fizjoterapeuta-sanok zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, która to wyjątkowo jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego wzrostu w największym stopniu ?
Badania pokazują, że mimo dużej liczby różnic ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet maluchy , które w efekcie rozmaitych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !