Więcej info o uszkodzeniu łąkotek.

http://b3.zcubes.com/v.aspx?mid=2389747 emocje które mną władnęły kiedy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z niewielką ilością niepewności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- setki pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. https://penzu.com/p/bda5638e najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest właściwie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie rad ludzi których uważasz za zawodowców. Pytasz położnej jak często myć dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to kąpią regularnie, inni co 2 dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i ile- to mówi, że przeróżnie niektórzy to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla świeżo upieczonych rodziców niesłychanie istotne jest zdawać sobie sprawę jak rozwija się maleńkie dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów informacja koniecznie musi być bardziej powszechna.
Nie zapominaj jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są statystycznie i przeważnie włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną umiejętność. Pamiętajcie też, iż jeśli noworodek jest wcześniakiem to wskazane jest trafnie określić należyty miesiąc rozwoju.
Umiejętności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-niemowle jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który można wychwycić jawi się być to, że główka skręcona jest ciągle w jakąś stronę, albo 1 ucho jest nieprzerwanie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie obracać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy jeśli bobas nie skręca główki w jedną stronę - jeśli w momencie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość owego skrętu wydaje się całkowicie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że jeszcze przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeśli starsze dziecko nie ma zdolności stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-bobas przez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która to w późniejszym etapie życia okazuje się być dla niego często odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie zabawki tylko jedną ręką, czy jedna ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki coraz to częściej podciągane są do góry, na początku maluch rozpoczyna dotykać kolan, a dalej stóp. Noworodek uczy się w ten sposób swojego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak robić na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, w takim przypadku pobudza, usprawnia i ćwiczy mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i próbować przyciągać stopy do buzi. Wskazane jest zaakcentować, iż niedostatek czynności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć sporo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko wykonuje to w inny sposób- i co z tego ?
Co pewien czas słyszę od znajomych, że ich bobas wykonuje daną czynność odmiennie niż wszystkie bobasy - czy to coś złego ? A więc warto się zastanowić z jakiej przyczyny wykonuje to nie tak samo ? Bowiem jeśli dziecko posiada zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeśli noworodek w momencie pełzania używa jednej kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej kończynie dolnej nie ma właściwego napięcia. Jeśli to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu rączką, czy nogą do mózgu bobasa - a konkretnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że ów ruch nastąpił. Dlatego „prawidłowy” rozwój ruchowy gwarantuje również prawidłowy progres mózgu noworodeka.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
fizjoterapia sanok te nie powstały aby straszyć ludzi, a jedynie w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednak grupa dzieci, która to w szczególności jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego rozwoju najwięcej ?
Badania ujawniają, że pomimo wielu różnic duże znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w rezultacie rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- o ile poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !