Rozwój niemowlaka- fizjoterapia.

Pamiętam jakby wczoraj te emocje które mnie nachodziły jak zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? fizjoterapia sanok była niewiedza- sporo pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to myją każdego dnia, pozostali co 2 dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to twierdzi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla świeżych rodziców niesłychanie istotne jest widzieć jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. https://fizjoterapiasanok07.wordpress.com/2019/12/18/%ef%bb%bfzwyrodnienia-kregoslupa-zobacz-strone-www/ wiedza musi być bardziej dostępna.
Pamiętaj jednak, że informacja pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i najczęściej obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie również, że wówczas gdy dziecko jest wcześniakiem to należy należycie ustalić odpowiedni miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-dziecko staje się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem który jesteś w stanie wychwycić jest to, że główka skręcona jest cały czas w jedną stronę, bądź 1 ucho jest bezustannie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-dziecko zaczyna obracać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może przypadek jak dziecko nie obraca główki w jedną stronę - jeśli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem maluch nie skręca główki lub jakość owego skrętu wydaje się być kompletnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach ujrzysz, że jeszcze lepiej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, należy ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-dziecko przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia będzie dla niego nieustająco odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta przedmioty wyłącznie jedną ręką, lub jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi coraz to częściej podciągane są do góry, w pierwszej kolejności maluch rozpoczyna dotykać kolan, a dalej stóp. Noworodek uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na parę sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas stymuluje, usprawnia i ćwiczy mięśnie brzucha. Gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować pociągać stopy do buzi. Warto zauważyć, że brak czynności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć mnóstwo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
https://fizjoterapeutasanok21.webs.com/apps/blog/show/47590504-65279-b-243-l-mi-281-dzy-322-opatkami-post-281-powanie- dziecko wykonuje to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich maluch wykonuje daną czynność inaczej niż wszystkie niemowlaki - czy to coś złego ? Otóż trzeba się zastanowić z jakiego powodu wykonuje to w inny sposób ? Bo jeżeli bobas posiada zaprogramowany konkretny rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to coś się musiało stać. Jeżeli dziecko w momencie pełzania używa jednej nóżki, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. Gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu bobasa - a konkretnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że tenże ruch nastąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia też harmonijny rozwój mózgu malucha.
Kto musi być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały ażeby straszyć rodziców, a tylko i wyłącznie w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednak grupa dzieci, która to wyjątkowo jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju najbardziej ?
Badania pokazują, że pomimo dużej ilości rozbieżności potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w efekcie rozmaitych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się odpowiednią ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !