Rozwój niemowlaka - dlaczego nie dowiedzieć się więcej.

Wciąż pamiętam emocje które mną targały kiedy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z odrobiną wątpliwości. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za ekspertów. Zadajesz pytanie położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią każdego dnia, drudzy co 2 dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla młodych rodziców niesłychanie istotne jest wiedzieć jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta nauka musi być bardziej dostępna.
Miej na względzie jednak, że informacja gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i często obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną zdolność. Pamiętajcie także, iż jeśli wasz bobas jest wcześniakiem to powinno się właściwie określić prawidłowy miesiąc rozwoju.
Umiejętności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-maluch staje się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który to potrafisz dostrzec wydaje się być to, że główka skręcona jest permanentnie w jedną stronę, czy też 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-bobas zacznie podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może przypadek jak niemowle nie obraca główki w jedną stronę - gdy w chwili zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być kompletnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dostrzeżesz, że jeszcze lepiej radzi sobie w trzymaniu główki. Kiedy starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-niemowle poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która to w dalszym etapie życia będzie dla niego niejednokrotnie odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta zabawki tylko i wyłącznie jedną ręką, bądź też 1 ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej unoszone są do góry, wpierw niemowle rozpoczyna dotykać kolan, a w przyszłości stóp. Bobas uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, wówczas stymuluje, poprawia i ćwiczy mięśnie brzucha. Gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i starać się przyciągać stopy do buzi. Wypada zaakcentować, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć sporo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
https://redirect.qxa.pl/fizjoterapeuta-sanok dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasem słyszę od znajomych, że ich dziecko przeprowadza określoną czynność inaczej niż wszystkie dzieci - czy to coś negatywnego ? Otóż należy się zastanowić dlaczego wykonuje to nie tak samo ? Bo jeżeli maluch ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to coś się musiało stać. Gdy noworodek w momencie pełzania używa jednej nóżki, a drugą ciągnie- to prawdopodobnie część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma właściwego napięcia. Jeśli to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to złe konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu niemowlaka - a konkretnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, iż ów ruch wystąpił. Stąd „prawidłowy” rozwój ruchowy daje też prawidłowy rozwój mózgu malucha.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a conajwyżej w zamysle powiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednakże grupa dzieci, która wyjątkowo jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego rozwoju najwięcej ?
Badania demonstrują, że pomimo wielu rozbieżności olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet noworodki , które w rezultacie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !